Kevään aikana nousi aika kärjekkäästi esiin suunnitelma bussikaistasta Tourulaan. Monelta oli unohtunut, että Jyväskylän kaupunginvaltuusto oli aivan yksimielisesti hyväksynyt jo vuonna 2019 Jyväskylän seudun joukkoliikenteen kehittämisohjelma ”Linkki tulevaisuuteen 2030”. Ohjelman tavoitteena oli ilmastonmuutoksen hillitseminen, hiilineutraalisuuden tavoitteleminen ja liikenteen turvallinen sujuminen. Olihan siellä ne linkkikaistatkin mukana, mutta eivät keskeisenä asiana ja totta onkin, että Tourulaan sellainen ei ainakaan sovellu.
Joukkoliikenteen matkamäärien suunniteltiin tuplaantuvan viidessätoista vuodessa. Hyvin kyyti onkin kelvannut vuonna 2018 matkoja oli 7,4 miljoonaa vuodessa ja viime vuonna jo yli 9.3 miljoonaa. Tänä vuonna ennustetaan 10 miljoonan matkan rajan ylittyvät.
Ohjelmaan oli kirjattu suuria ja pieniä tekoja, kuten maankäytön tehostaminen joukkoliikenteen reittien varrelle, lipunhintojen alentaminen, sujuvammat ja nopeammat reitit sekä erilaiset liikennejärjestelyt. Nyt kun itselläkin on ollut bussikortti jo pidempään, niin voin todistaa, että matkanteko on sujuvaa. Linkit tulevat ajallan, aikataulut voi tarkistaa käynnykästä, myös maksaminen ja matkanteko on joutuisaa. Monelle ystävälle on pitänyt todistella, että maksaminen sujuu myös pankkikortilla.
Osa reiteistä on nyt jopa aikatauluvapaita, kun bussien vuoroväli on vain 10 minuuttia tai vähemmän. Pientä kitkaa autojen kulkemiseen on tähän saakka tuonut Vapaudenkadun remontti, mutta tänä vuonna katutyöt ovat ohi ja Linkkikeskus avautuu.
Joitakin osin ihmisiä on ohjattu joukkoliikenteen käyttäjiksi heikentämällä autoilijoiden asemaa. Kadunvarsien pysäköintimahdollisuuksia on voimakkaasti vähennetty erityisesti keskustan alueella. Pysäköinti on myös kallistunut niin, että monesti linkkivaihtoehto on halvem pi vaihtoehto keskustassa asiointiin. Erikoisena voi pitää sitä, että asuinalueille mm. Palokkaan on tullut aluepysäköintikiellot. Erikoiseksi asian tekee erityisesti se, että samaan aikaan näillä alueilla nopeusrajoitukset on laskettu 30 km tunnissa, jolloin pysäköintikin olisi turvallisempaa. Ihmiset haluavat kulkea myös omalla autolla, eikä sitä pidä pysäköintiä hankaloittamalla estää.