Auta meitä kehittämään Palokka-lehteä

(6 kysymystä)

VL Myrsky II

Palokka-lehti seuraa VL Myrsky II -entisöintiprojektia ja julkaisee juttusarjaa hankkeen etenemisestä.
Ilmailutaiteilija Kari Vertasen näkemys MY-14:stä pilvien päällä. Kuva: Kari Vertanen.
Mainos

Sopisiko mainoksesi tähän?

Tiistaikerhon Myrsky-työryhmän yksitoistavuotinen urakka VL Myrsky II:n MY-14 -koneyksilön entisöimiseksi on saatu päätökseen. Myrskyn entisöintiprojekti käynnistyi syksyllä 2013. Myrskyn entisöinnin konkreettisesta toteuttamisesta ovat vastanneet Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerhon Myrsky-työryhmä sekä Suomen ilmavoimamuseon entisöintiryhmä, joka on keskittynyt rungon entisöintiin.

Yleisesti puhutaan Myrskyn entisöinnistä, mutta entisöinti-termin rinnalla voisi hyvällä syyllä puhua myös uustuotannosta, sillä valtaosa sekarakenteisesta Myrskystä jouduttiin rakentamaan kokonaan uudestaan Myrskyn alkuperäisten piirustusten pohjalta. Näin rakennettiin muiden muassa puurakenteiset siipi, sivuvakaaja, korkeusvakaaja ja sivuperäsin sekä alumiiniset NACA-rengas, kainalolevyt, moottorin suojukset ja öljynjäähdyttimen ilmakanavat.

Suurin yksittäinen alkuperäisosa entisöidyssä Myrskyssä on MY-14 -koneyksilön runkokehikko. Juuri sen mukaan määrittyikin, että puhumme Myrsky MY-14 entisöinnistä. Muitakin alkuperäisiä Myrskyjen metalliosia entisöidystä Myrskystä kyllä löytyy, mutta metalliosistakin suuri osa piti tehdä.

VL Myrksy II:n osia kuorma-auton kyydissä.
Kun kaikki Myrskyn osat olivat lastattu joko kuorma-auton lavalle tai perävaunuun, matka Tikkakoskelle alkoi. Perille saavuttua lasti siirrettiin Suomen ilmavoimamuseon tiloihin. Kuva: Jouni Ripatti

Elokuussa 2024 päästiin aloittamaan Myrskyn loppujen osien paketointi Tikkakoskelle kuljetettavaksi. Paketoidut osat sidottiin siirtolavoille, jotta ne ovat helppo siirtää trukilla kuljetusauton lavalle. Siipiä ei sentään paketoitu, vaan niihin kiinnitettiin pyörälliset kuljetuskehikot, joilla raskaita yli 200 kiloa painavia siipipuoliskoja voi kätevästi liikutella. Niin ikään siipiin rakennettiin tuet, joiden avulla siivet voi lastata päällekkäin kuljetusauton lavalle. Tätä siipien päällekkäistä ”pakkaamista” testattiin ennen kuljetusta Suomen ilmailumuseon entisöintitilassa. Lastaamistavan testaamiseksi siipipuoliskot irrotettiin toisistaan ja asetettiin päällekkäin, kuten ne tulisivat olemaan kuljetuksen aikana.

Miehet siirtävät VL Myrsky II:n siipipuoliskoa.
Kuljetukseen lastattiin muiden muassa Myrskyn siipipuoliskot (siivekkeet, laskusiivekkeet, laskutelineet, pyörät sekä pyöräaukkojen yläpuoliset kannet erikseen pakattuina), pyrstön osat (sivu- ja korkeusvakaajat sekä sivu- ja korkeusperäsimet) öljynjäähdytin (tulo- ja poistoilman kanavineen), alumiiniset kainalolevyt sekä suuri määrä pienosia. Kuva: Lassi Karivalo

Vaikka Myrsky-projekti on Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän osalta nyt päätöksessään, ei Myrskyn entisöintiprojekti kuitenkaan ole kokonaan ohi. Tikkakoskella Myrskyn pohjamaalatut osat saavat pintaansa vihreä/musta maastokuvioinnin, kansallisuustunnukset ja koneen tunnuksen. Tämä maalausurakka on jo käynnissä.

VL Myrsky II:nen maalattavana.
VL Myrsky II MY-14:n runko on ollut maalauksessa Tikkakoskella Haklog ky:n tiloissa. Kuva: Jorma Laakkonen

Myrskyn entisöintiprojekti lukeutuu mittavimpiin Suomen ilmavoimien käytössä olleiden koneiden entisöinteihin Suomessa. Siitä kertovat entisöintihankkeeseen käytetyt työtunnit. Syyskuun puoliväliin 2024 mennessä Myrsky MY-14 entisöintiin on yhdentoista vuoden kuluessa käytetty työaikaa seuraavasti, luvut pyöristäen. Kokonaistyöpanos on 40 000 työtuntia. Tuosta kokonaisuudesta Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän tekemien tuntien osuus on 28 000. Suomen ilmavoimamuseon osuus on 9 000 tuntia ja projektin ulkopuolisia joko ostettuja tai korvauksetta tehtyjä työtunteja oli 3000. Lukujen pohjalta on todettava, että Tiistaikerhon Myrsky-työryhmä on vastannut valtaosasta eli 70% Myrskyn entisöinnin työsuoritteesta.

VL Myrsky II osittain purettuna hallissa.
Nyt MY-14 runko, siipi sekä pyrstön vakaajat ja peräsimet ovat Tikkakoskella Ilmavoimamuseon entisöintiryhmällä. Loppusuora alkaa ja Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon Myrsky-ryhmä siirtyy MY-5:n runkoon ja koesiipeen perustuvan ”Demo-Myrskyn” rakentamisen pariin. Kuva: Jorma Laakkonen

Lisää työtunteja on kuitenkin Suomen ilmavoimamuseon osalta vielä tulossa kerryttämään Myrskyn entisöinnin työtuntipottia. Niitä kertyy meneillään olevasta Myrskyn pintamaalauksesta ja lopuksi koneen kokoamisesta näytteille Suomen ilmavoimamuseoon.

Muita juttuja

Ravintola Poppari perjantaina 03.10. klo 19.00-21.00.

Ensimmäisten yöpakkasten tulo on aina hieman sykähdyttävä. Joillekin

Sopisiko mainoksesi tähän?

Mainos

Lisää luettavaa

Liikunta tekonivelleikkauksen tukena

Tekonivelleikkaukset ovat yleisiä Suomessa, ja liikunta on tärkeässä roolissa niin leikkaukseen valmistautumisessa kuin siitä toipumisessa. Liikunta parantaa nivelten toimintaa ja tukee kuntoutumista koko prosessin ajan.
Yleiskaavan 2050 asukastilaisuudessa ihmiset ovat jakautuneet ryhmiin keskustelemaan. Kuusi ihmistä ovat kokoontuneet pöydän ääreen tietokoneen ympärille.

Mielipide | Kerrostalot eivät kuulu Jokelan pientaloalueelle

Jokelan pientaloalueelle kaavailtu kerrostalorakentaminen on herättänyt laajaa vastustusta. Asukkaat pelkäävät sen tuhoavan alueen identiteetin ja luonnon.

HÄMÄRÄN HYSSYTTELIJÖITÄ!

Hämärän hetket paljastavat luonnon salaisuuksia – keväthangilla näkyvät merkit kertovat öisistä kulkijoista, ja pöllöjen mystiset äänet kantautuvat metsistä.