Ilkka Kallbergilla IK Servicellä alkaa olla kiire.
– Alkaa todellakin olemaan kiireisiä päiviä. Heti kun lämpötilat sallivat ja aurinko paistaa, keväthuoltoa hakevia asiakkaita ilmestyy pajalle. Toki olisi mukava, jos pyöriä tulisi huoltoon tasaisesti ympäri vuoden, vaikka ymmärtäähän sen, että monen on hankalaa moottoripyörää peräkärryllä kuljetella. Kannattaa vähänkin sopivalla kelillä tulla, jos ajamalla tuo. Vaikka vähän satelisikin. Parinkymmenen asteen lämmöillä ruuhkaa tulee. Kyllä minulle silti viikon varoitusajalla perushuoltoon pääsee, Kallberg sanoo.
Ilkka Kallbergin paja toimii nyt kolmatta kesää Laukaassa. Paja on keskittynyt huoltamaan Harley-Davidson -merkkisiä moottoripyöriä.
– Harrikoihin minulla on perushuollon osat suoraan hyllyssä. Itse olen ajanut harrikalla nyt noin viisitoista vuotta, sitä ennen muillakin merkeillä, hän kertoo.

Ennakoivaa huoltoa
Talveksi ja pitkään seisontaan kannattaa tankkiin lisätä suoja-aine. Se suojaa muun muassa kalkkeutumiselta. Ilkka Kallberg muistuttaa, että moottoripyörää on hyvä käynnistellä ainakin kerran talven aikana. Silloin nesteet ja öljyt saavat liikettä.
– Täällä Suomessa pyörät ovat talleissa pitkään. Talven aikana akut saattavat tyhjentyä erityisesti uudemmissa pyörissä, joissa on hälyttimet. Talven mittaan kun pyörä ja avain höpöttelevät keskenään, tuloksena on tyhjä akku. Kannattaa ainakin akun kenkä ottaa irti tai pääsulake. Tai sitten silloin tällöin pitää akkua latauksessa, Ilkka Kallberg muistuttaa.
Perushuolto
Moottoripyörän perushuoltoon, jonka voi tehdä keväällä tai jo syksyllä, kuuluu moottoriöljyn ja suodattimien vaihtaminen.
– Rengaspaineet ja renkaiden kunto tulee myös tarkistaa. Moottoripyörän rengas kuluu eniten keskeltä, se pitää huomioida. Pitkien seisontajaksojen ja iän myötä rengas kovettuu. Jos rengas tuntuu sormiin kovalta, ei jousta yhtään tai kumissa näkyy halkeamia ja lohkeiluita, on se vaihtokunnossa. Niinsanottu paistoleima, eli valmistuskuukausi ja vuosi kannattaa tarkistaa, vaikka rengas päällisin puolin näyttäisi hyvältä, Ilkka Kallberg kertoo.
– Muita huoltokohteita ovat hihnan tai ketjun kunto, ketjun kohdalla myös rasvaus. Hyvä olisi joka kerta kun lähtee ajamaan vilkaista hihnan tai ketjun kireys. Myös enskaöljyt, vaihteistoöljyt ja jarrunesteet pitäisi ainakin joka toinen vuosi tarkistaa tai vaihtaa. Ohjekirjan vaihtoväli saattaa olla liiankin pitkä, koska täytyy ottaa huomioon pitkät seisonta-ajat. Eikä pidä unohtaa tarkistaa valojen toimivuutta, hän lisää.